Nuffnang ads

Monday, 5 June 2017

Rambling around

Assalamualaikum.

Have you ever heard about Dalgakbi. A Korean dish that tastes good.



Yes, this one. So here my story.


Last week, I felt so tempting to eat this dish. I tried so hard to hold it as I can't get in Terengganu.
So I asked someone to go there after holiday week ends.

He was so happy to go with me. And he gave me two choices either Monday or Tuesday. Thinking about test and works to do I chose Monday. So I waited happily. I rejected so many plans just for it. I was very happy, I don't know how to describe my happiness.

After going back to Shah Alam, I ironed my cloth. I chose the cloth and asked everyone to make sure I wear the best cloth.

So today is the day. I did not plan any menu for iftar. AT the noon, I went to office to give my resignation letter and Timbalan Dekan's answer disappointed me. So I went home and slept.

 
Then I woke up and saw his text. Surprisingly, he wanted TO CANCEL the plans. I knew he tried his best to make another plan. I replied his messages holding my sadness and madness and yes I can't control the way I replied. I told him that he can go meet his senior. It's up to him.


Then, he said he will go out with me. With the harsh replied. What's the point you go out with me if you blamed me for being so childish. I understand that you havent see you senior for few years but you canceled everything that you promised week ago few hours before it.


What I supposed to say when I already arranged everything. It freaking damn hurts me.

I understand but I just can't hold my tears. I waited a whole week for this day and yes that how I felt it. I slept to forget but when I woke up it still hurts.

Ahh you don't know anything. You don't know how happy I was. You don't know my struggle to finish my work just to go out with you.


You asked me to understand you but the fact you will never have the effort to understand me. I always put you as my priorities but you seem don't care at all.




So goodnight everyone. Just a little advice from me. If you wanted to go out with someone, you better fulfill your promise.


Saturday, 25 February 2017

hallo again

Assalamualaikum dan err... hai?

Lama dah tak buka. *sapu habuk sikit*

Tengah fikir nak taip guna bahasa Melayu ke guna bahasa Melayu atau bahasa Inggeris. Sejak ambil subjek bahasa dekat UiTM ni rasa bersalah kalau tak guna tatabahasa betul.

Maafkan aku eh. Nak bagi rasa "real" sikit jadi aku guna bahasa rojak.

Yeay!

Apa khabar 2017? Wow!! Dah 2017. Dah berapa tahun aku menulis. Harini terbangun awal sebab semalam tak sihat dan aku terpaksa tidur awal nak melawan kesakitan. *Ececece macam sakit teruk sangat. K abaikan.


Ni dah masuk 26 Februari dan aku akan masuk sem keempat lagi beberapa hari. Dah nak grad okay. Lagi setahun + intern dan habis dah belajar. 


2016- Tahun yang sangat mengajar erti kehilangan dan kesabaran

                                   

awal 2016- Aku tak dapat kolej. Aku rasa susah gila duduk dekat luar kolej. Keluar rumah seawal 7 pagi dan balik rumah paling lambat 12.30 malam. Kau gila anak dara naik bas balik rumah pukul 12.30 malam. Dahlaa naik bas Klang yang ramai gila warga asing seperti Bangladesh. Sedih sia. Setiap hari aku rasa nak give up! Balik rumah nak study kena hadap bilik aku yang tak berapa nak okay sangat sebab cahaya lampu agak dashat. Bilik air takde lampu. 


Lepas tu dapat kolej. Rayuan. Tapi aku dah macam takde perasaan pun. Rasa kosong layu tak bermakna. 

Pertengahan tahun 2016- Aku mula sibuk dengan kem kem yang aku rasa aku hidup dekat universiti untuk apa sebenarnya. Aku takde kehidupan. Pergi kem kena macam-macam. Masuk SMF kena toce dengan beberapa orang kena maki macam kuli tak tahu dah nak rasa apa dalam kehidupan. Kena tikam belakang dengan kawan baik aku sendiri. Kena tikam belakang dengan group assignment sendiri. 

Pra-akhir 2016- Nenek aku meninggal dunia. The worst day in my life.Aku dah hilang semuanya. Dunia aku, kegembiraan aku, kebahagiaan aku, (woi jangan nangis woi). Aku dah takde mood nak join semua pergerakan kat universiti. Aku dah mula tinggalkan semua persatuan dan aku dah mula berhenti pergi panjat bukit bukau masuk hutan. I stop here. Aku mula balik rumah. Dah pupuk rasa manja. Dah jadi gedik bila cuti beberapa kerat terus balik rumah. Setiap kali cuti habis aku dah siap gogle dan tanya MPP bila akan cuti lagi. Setiap kali cuti akulah paling awal balik dan paling akhir sampai kolej. Esok kelas malam tu barulah sampai kolej. 

Bukan sebab aku dah jadi manja tapi perkara aku paling sesal sekali sepanjang hidup aku ialah masa nenek aku mula sakit, aku masih lagi pentingkan program universiti. Masih lagi pergi recce tempat untuk buat program. Go kill yourself Asmaa Akmal. Just die! The worst grandchild ever. Sorry tok!Aku cucu manja. Aku kata A dan nenek setuju A maka semua kena dengar cakap aku. Nenek tak pernah ajar cakap NO dekat aku. Okay bagitahu nenek dan aku akan dapat.  Aku adalah kebanggaan nenek aku. Selalu menangkan aku. Jadi, mesti orang akan faham masa nenek aku meninggal akulah yang paling banyak menangis. Akulah yang diberi peluang mandikan rambut nenek. Aku diberi peluang hantar nenek ke kubur sekali. Paling tak berenggang dengan jenazah. 

Akhir 2016- Aku akhiri 2016 aku dengan demam yang sangat teruk. Sampai muntah setiap pagi dan setiap kali lepas makan. Tidur sepanjang hari dan ye hari akhir 2016 aku demam teruk. Masuk 2017 muntah darah. Bagus Asmaa Akmal. Pengakhiran tahun yang menyedihkan dan mulakan tahun baru dengan sadis

Koklusi: 2016 ialah tahun air mata. Tahun aku mula belajar berdikari. Mula rasa aku patut tambah lagi sikap aku patut pentingkan diri lagi. Aku tak perlu ada rasa belas kasihan lagi. Buat apa nak kesian dekat orang diri sendiri pun ke laut. Tahun yang banyak uji kesabaran aku. Tahun kegelapan aku.


Tapi tak semua yang sakit itu tak ada penawarnya. Tak semua yang pahit itu memeritkan. Tak semua kepayahan itu derita.



Aku belajar kenal banyak benda. Aku belajar berdiri balik tanpa bantuan sesiapa. Aku belajar bangun tanpa tangan orang. Sebab aku tahu, aku je yang mampu bangunkan diri aku. Aku mula sayangkan rumah aku sendiri. Aku mula kenal mak aku sendiri. Selama ni aku sayang mak aku biasa biasa je. Sebab aku ni kan membesar dengan nenek. Balik rumah mak selalu sibuk. Balik rumah mak selalu duduk dalam bilik tak bercampur. Aku lagi suka lepak dengan nenek aku. Cerita itu ini, bertukar cerita gosip. 


Tapi... aku mula belajar duduk dengan emak. Cakap dengan dia. Mula rasa sedih kalau dia tak makan sekali dengan aku. Mula rasa nak teman dia tengok tv sekali. Aku dapat rasa aku sebenarnya masih ada lagi dunia aku, Syurga aku. Pergi mana mana dengan emak. Dah jadi anak emak. Mak mesti nak pergi mana mana ajak aku. Penuhi semua permintaan aku. Gedik. 



2016 jugak aku dah ada someone balik. Setelah sekian lama aku sorang sorang selama ni hanya simpan hati dekat orang je. Kadang dia lebih dari kawan, kadang kami kawan je tapi aku lebih selesa begini. I love our relationship. Kalau ada jodoh jumpa atas pelamin. Takde jodoh, redha. Doakan yang baik baik. 


Semoga 2017 lebih menguatkan. bye!


Monday, 24 October 2016

Insan yang dirindui


Apa khabar?

Serius lama dah tak menulis kat sini. Sebab kekangan waktu.

Hari ini gelap 26 hari nenek pergi. Tak reti nak ungkapkan dengan kata-kata kesedihan yang aku rasa. 


Terlalu gelap. Betapa pedihnya hilang dia sampaikan setiap kali ada orang sebaya nenek aku yang aku nampak mesti aku menangis. Tak tahu. Aku rindu sangat dan tak mampu nak call pon. Dia terlalu jauh. 


Tadi aku pergi bank, aku duduk sebelah nenek yang umur 70 lebih. Aku renung dia lama cuba ubat kesedihan kat hati aku. Tak tahulah kenapa aku makin sensetif. Makin kuat menangis. Setiap kali aku pergi mana-mana aku nampak ada orang tua duduk dengan cucu dia aku sedih sangat.

"Alangkah bahagianya cucu tu."


"Alangkah beruntungnya dia masih dapat peluk nenek dia"


"Alangkah gembiranya dapat rasa lagi apa yang nenek masak"



Aku cuba untuk kuat tau. Aku cuba taknak menangis. Tapi...


Air mata jatuh sendiri. Setiap kali aku buat air milo, terbayang suara nenek aku yang sangat sukakan air milo aku. Terbayang dia duduk di meja makan sambil tunggu aku buat air milo dia.


Can you just kill me????????



Aku tak tahu apa rasa balik rumah lepas ni. Takde dah orang datang nak marah aku sebab gelak tengah malam. Takde dah!


Sumpah rindu!



Setiap kali aku call mak dan takde dah suara yang mintak phone nak cakap dengan aku.



Terkilan sebab tak mampu jaga dia di saat akhir. Terkilan tak mampu nak cakap sayang nenek.



Terkilan. 

"Nak bagitahu kita sayang dia, bacalah Al-Quran"


Ni yang selalu mak pesan.


Tak tahulah bila Asmaa Akmal akan berhenti menangis setiap kali nampak orang tua. Tak tahu.


Al fatihah untuk nenek yang paling sayang Asmaa Akmal. Yang tak pernah lupa nasihatkan Asmaa Akmal. Yang selalu menangkan Asmaa Akmal. Yang selalu manjakan Asmaa Akmal sangat.



Terima kasih nenek untuk jagaan selama 20 tahun dari kecik sampailah Asmaa Akmal yang sekarang.



Yang sangat merindui nenek,

Asmaa Akmal.