Nuffnang ads

Sunday 21 June 2015

(Day 11)Single Woman 30-days Blogging Challenge



Ramadhan Kareem guys!


Hari ni before aku sambung hari ke 11 aku nak share pasal kuih yang aku buat tadi.

Kuih ni tradisional sangat. Tak ramai tahu. And aku cari kat mana mana takde orang kenal pun. Sedih dak? Sedih kan. So aku pun buat lah sebab masa puasa ceni lah nak tunjuk bakat terpendam.

Nama kuih ni Buah Ngelung. Lol aku tak tahu eh kenapa nama die ceni.

Bahan A (kuah).

1/2 inci halia
kelapa parut muda
sebiji telur
gula melaka


Bahan B (buah)

tepung pulut
kapur
air

Cara cara: (skema gila)

Pecahkan telur di dalam kelapa parut.
Ramas kelapa parut dan ulang beberapa kali( aku buat 4 kali gantian air)
Then letak dalam periuk, letak satu kerek (penjodoh bilangan untuk satu nisan/gula melaka) dalam tu.
Masukkan halia.
Kacau sampai kuah tinggal separuh tanpa henti.

Uli tepung dengan air kapur. Buat lah saiz apapun. Then rebus. Masukkan buah yang dah siap direbus ke dalam kuah. Dah!

Tapi ingat, jangan berhenti kacau. Aku rasa nak mati kacau kuah tu dekat sejam. Lepas tutup api terus kacau sehingga kita boleh sentuh dah periuk tu. Kalau dah boleh sentuh periuk okey dah boleh berhenti kacau, If terlebih manis tambahkan halia je.







Sedap. Tak cukup pun tadi. Okey lulus buat menantu.


Haa pasal entri ke 11 adalah:

Your worst/funniest/most embarassing date.


Okey aku ada satu kenangan yang aku tak akan lupakan. Tahun lepas. (2014)

Aku harap dia tak baca blog aku walaupun dia follow insta aku. Memalukan gila kalau dia baca. Kalau dia baca marilah kita ketawa berjemaah.


Malam tu adalah someone ws aku. Dia tanya "adik ada nak pergi mana mana tak sehari dua ni?"

Aku pun cakaplah aku ada kelas memandu. Then dia ajak keluar.

Wuish aku happy gila. Abang ajak keluar wuuuuu.


Okey kami plan nak jumpa dekat Bitara. Nanti dia datang ambil. So aku gerak awal sikit hari tu. Kelas memandu lepas asar but after zohor aku keluar. Dia cakap urgent!


Then dia datang ambil pakai kereta. Tanya nak pergi mana. Mana la aku tahu dia yang ajak keluar. Haa dia cakap nak sambut birthday adik ni. Cis dah la pakai tak cantik. Damnnya!

Then sebab nak jimat masa kami pergi Mc Donald je. (masa tu tak boikot lagi hahaha)


Then dia yang order. Sengaja dia order burger sebab dia cakap masa nilah nak tengok adik macam mana. Cis tak guna!


Then kami duduk la.



Kami gelak makan semua bercerita. Then dia asyik throwback zaman sekolah lah pebenda tampo kang.

Dia asyik cakap aku bising macam bebudak eh biar ah dengki. Dahla selalu cakap aku pakai kain singkat. Mana ada!



Then kami pergi giant pulak. Dia ajak makan aiskrim sebenarnya tapi aku taknak. Kami beli coolblog je.


Masa otw balik dia je bercerita pasal kelas memandu dia. Test jpj dia macam mana.




Then after dekat bitara, kitorang borak. Entah bila lagi boleh jumpa kan.  Then dia suruh ambik barang dekat belakang.




Ahhhh aku jerit masa tu. Hadiah burfday besar sangat! Abang jangan nak buat adik nangis boleh dak.  Dahla ajak selfie taknak.


Aku rasa memalukan gila hari tu sebab dah la pakai macam apa je then kena paksa makan burger mc donald yag besar tu. Dahla dia asyik tengok je. Dia cakap "weh ceni laa rupanya makan burger comot tak ayu langsung. Hilang dah cover ayu."



Malam tu aku bukak hadiah. Dapat anak patung panda besar (sampai sekarang aku buat peluk tidur) dan satu mozek kata kata siap ada gambar aku.




Kalau aku mesej dengan dia now mesti rindu sangat masa tu. Setiap kali nampak mc donald mesti teringat.



Abang stay strong duduk overseas tu. Malas nak text orang sibuk study. Moga cepat 'matang' hahaha. Dah dah la bebudak tu. Nanti balik Malaysia masakkan ayam masak merah eh dekat adik. Kata pandai masak.

Dan selamat berpuasa.


p/s: aku harap sangat dia baca sebenarnya.


Haa centulah kenangan yang memalukan. Tapi kenangan manis. Weh siapa yang tak terharu orang tersayang buat birthday surprise, masa birthday aku tahun ni dia cakap

"dah tak boleh bagi hadiah"


Thanks abang for everything. Jaga diri elok elok dah.


No comments: